Poul Høi: Umiddelbart er din bog ét langt argument for at forbedre især uddannelsessystemet, men det er vel ikke givet, at det er skolerne, der skaber succes? Somme tider er det andre omstændigheder, f.eks. krig.
»Krig kan udløse geniet i nogle mennesker, en hel række omstændigheder kan udløse geniet, men vi må som samfund spørge: Hvordan sikrer vi, at det størst mulige antal mennesker får det størst mulige antal muligheder? Svaret her er i langt højere grad uddannelse end krig. USA var netop så overlegen i anden halvdel af det 20. århundrede, fordi USA havde så overlegent et skolesystem, men den øvrige verden har nu indhentet – og måske også overhalet – amerikanerne, og det er først netop nu ved at gå op for dem.«
Poul Høi: Jeg har lagt mærke til, at nogle kritikere nærmest bruger det imod dig, at dine bøger er velskrevne, og at du udlægger kompliceret teori simpelt. Du er blevet sammenlignet med en kriminalforfatter…
»Ikke et ondt ord om kriminalromaner. Jeg elsker dem. Men hvis mine bøger har opnået noget, så er det netop at vise hvor bredt, vi kan definere begrebet »en god historie«. En god historie er ikke kun en kriminalhistorie, det kan også være akademisk forskning, og det kan være at finde baggrunden for en idé eller en tendens. Jeg tror, at der ligger en lektion deri for alle, der beskæftiger sig med at tænke og skrive.«